Foamea -Knut Hamsun


Autor:  Knut Hamsun

Titlu   Foamea

Editura :   Univers, colectia Cotidianul

An aparitie 2007

Laureat norvegian al Premiului Nobel, Knut Hamsun (1859-1952), si-a făcut debutul literar cu Sult (Foamea), un roman autobiographic. Hamsun a primit Premiul Nobel în 1920 pentru Markens Grode (Rodul pamantului), publicat în 1917.

Robert Ferguson il numeste in cartea sa Viata lui Knut Hamsun(1987)  unul dintre cei mai importanti si mai inventivi stilisti literari ai secolului trecut,afirmand ca apropae nu exista scriitor american sau european in viata care sa nu fie influentat constient sau incostient de  opera lui Hamsun.

Foamea se regaseste si printre cele 1000 de carti care merita citite intr-o viata.

O carte cu adevarat deosebita, care te arunca intr-o lume deliranta , intre nebunie si foame , intre dragoste si neputinta.

Îmi era îngrozitor de foame. Pe stradă am găsit o aşchie de lemn şi am început să o mestec. Aceasta mi-a ajutat. Oare de ce nu mă gândisem mai demult la aşa ceva?

Un tanar scriitor, in pragul disperarii, traind de pe o zi pe alta e capabil de gesturi de omenie  impresionante. Singura lui sursa de a face rost de bani , e scrisul, articolele trimise unui ziar.Alterneaza perioadele de foame crunta in care mesteca aschii de lemn , oase si  chiar propriul deget, cu zile fericite , indestulate.O anume mandrie  il impiedica sa cerseasca ,  sa ceara sau sa fure si orice lucru dobandit fara a fi meritat ii provoaca adevarate crize de constiinta. E capabil sa-si dea ultimul ban sau hainele pentru a face fericiti pe altii mai napastuiti decat el. Lipsa mancarii il aduc in pragul nebuniei si in imposibilitatea de a scrie, de a-si castiga putinul zilnic.Disperarea il impinge sa-si amaneteze si nasturii de la haina, singurul bun de care se mai putea lipsi, o scena care te rascoleste .

De la prima pana la ultima pagina romanul este cutremurator,o alegorie a foamei dar si a decentei umane , a spiritului liber  si al sperantei .

Romanul e atat de bine scris incat te face sa te identifici cu personajul, sa mergi alaturi de el , sa-ti vina sa-l scuturi zdravan pentru fiecare greseala pe care o face, pentru fiecare pas care-l adanceste in nebunie si disperare.

O  carte  pe care n-o poti uita usor .

4 thoughts on “Foamea -Knut Hamsun

  1. O am si eu. Pare extrem de interesanta. Mai ales ca parca simt ca in curand fac si eu foamea :))) (Dar macar biblioteca mi-e indestulata, pentru o perioada lunga de criza…)

Lasă un răspuns

