Jucatorul de sah- Stefan Zweig


Recitind „Viata pe un peron ” a lui Octavian Paler mi-am amintit ca-mi propusesem sa citesc Zweig . Stefan Zweig apare la Paler cu nuvela „Jucatorul de sah”, stiut fiind faptul ca marele Paler era un impatimit al jocului mintii, practicand(dupa cum a marturisit chiar el)    sahul orb, pentru care dezvoltase  la un moment dat o adevarata obsesie.

De ce nu am facut-o pana acum? …nu mi-am dat seama ca e asa de greu sa gasesti carti scrise de Zweig.Pur si simplu nu s-a reeditat, nu s-a gandit nimeni la asta!…sa nu mai vorbesc de biblioteca locala care are doua  exemplare din cartile lui si acelea de necitit.

Si uite asa imi pica in mana doua numere dintr-o  colectie stiintifico-fantastica  in care aparut nuvela care ma interesa, colectie aparuta   intre anii 1955-1974. Cred  ca cei de la revista aveau un numar fix de pagini pentru fiecare numar  pentru ca ultimele 3 pagini din nuvela a trebuit sa le citesc in numarul urmator ( nr. 48) sau era o strategie de marketing?🙂

Un pachebot pleca de la New York spre Buenos Aires, avand la bord , printre altii, pe campionul mondial de sah, Mirko Czentovic, domnul B. si povestitorul nostru.Fascinat de renumele campionului si de povestile spuse pe seama lui, povestitorul nostru isi propune ca pe parcursul calatoriei sa-l observe indeaproape  pe campion .”Oamenii   urmariti  de o singura idee, m-au intrigat totdeauna, caci cu cat un spirit e mai limitat, cu atat el se apropie, intr-un anume sens, de infinit”.

Jucatorul de sah este de fapt intalnirea dintre doi jucatori de sah, Mirko Czentovic si domnul B., doi jucatori puternici fiecare in felul sau, foarte diferiti ca stil ,avand aceeasi pasiune -boala , sahul. Daca Czentovic este o persoana aroganta ,” stiti cine sunt si nu ma intereseaza cine sunteti„, indiferenta la orice altceva in afara de sah, incapabila sa-si imagineze o tabla de sah fara a o avea in fata, adversarul sau , domnul B. nu  a jucat niciodata  o partida  reala pe o tabla de sah, totul desfasurandu-se doar in imaginatia lui, un sah orb cu el insusi.

Nuvela este foarte bine scrisa, personajele sunt fascinante, Zweig are un simt al detaliului extraordinar , o poveste care mi-a incantat sufletul si mi-a  adus aminte de vremuri cand practicam acest joc al mintii la un alt nivel.

Zweig este un autor pe care l-am descoperit cu aceasta nuvela si abia astept sa citesc si altceva scris de el,  daca gasesc, ca aici e marea problema!

Cateva citate din nuvela:

-„ in sah  ca si in dragoste ai nevoie de un partener”;

-„nimeni nu stie care zeu l-a daruit pamantului pentru a alunga plictiseala, pentru a ascuti spiritul si a stimula sufletul”;

-„sahul are remarcabila calitate de a  nu  obosi spiritul, ci mai curand de a-l face mai suplu , mai vioi”.

 cred ca nuvela se incadreaza perfect  in   provocarea   „iubesc clasicii!”  :)  lansata de dragos c

5 thoughts on “Jucatorul de sah- Stefan Zweig

    • acuma ca ma intrebi, nu e bine.🙂 mi-ar face placere sa pui pe sigla „iubesc clasicii” link catre postul in care s-au inscris si ceilalti blogarii (linkul pe numele meu nu conteaza). cititorii tai vor intelege ca e o actiune serioasa!🙂
      iarta-mi insistenta.

Lasă un răspuns

