Clopotul de sticla-Sylvia Plath


Emotionant!…socant!… un talent irosit!

Atat de adevarata!…

Unicul roman al poetei este de asemenea si autobiografic  intr-o mare masura. Ceea ce socheaza este ca  la o luna de la aparitia romanului , autoarea s-a sinucis.Cartea  te face sa intelegi ce simte o persoana care vrea sa se sinucida si daca Esther esueaza in carte, in realitate Sylvie   nu mai da gres.

Cartea a fost ecranizata in 2003 ,filmul  „Sylvie”, cu Gwyneth Paltrow, Daniel Craig si Jared Harris in rolurile principale . N u am vazut  filmul ,dar sunt sigura ca vreau sa-l vad.

Esther Greenwood primeste o bursa la redactia unei mari reviste de moda din New York unde se distreaza , participa la diferite banchete,se lasa atrasa de viata tumultoasa a acestui oras.  Reintoarsa in Boston-ul natal cade intr-o depresie adanca, dezamagita si de raspunsul negativ primit  la  un curs de literatura.

Clopotul de sticla nu este o carte trista de la inceput pana la sfarsit. Descrierea vacantei la New York  e strabatuta de  umor negru:

–  „…daca faci la masa ceva ce nu se cade cu o anume aroganta, de parca ai sti perfect ca faci ce trebuie , scapi basma curata si nimeni  nu-si inchipuie ca n-ai maniere sau ca esti prost crescut. O  sa creada ca esti original si foarte intelept

–   „Apa avea cateva flori de cires care pluteau prin ea si m-am  gandit ca e vreun soi de supa limpede japoneza , care se consuma in incheierea mesei, asa ca am mancat-o pana la ultima inghititura, cu tot cu florile crocante.”

Cartea te face sa-ti dai seama cat de vulnerabila esti atunci cand iti doresti ceva, cand simti ca in viata ta nu se mai intampla nimic special,cand apare un gol pe care nu stii cum sa-l umplii, si ce mult te apropii de limita prin neasumarea eu-lui tau.

Mi-a placut ce spune eroina despre a fi nevrotic ” daca sa fii nevrotic inseamna sa vrei in acelasi timp doua lucruri care se exclud reciproc, atunci sunt al naibii de nevrotica.Cate zile-oi mai avea , o sa zbor  incoace si incolo intre lucruri  care se exclud reciproc” si se pare  ca  ea a reusit. Eu imi doresc mai multe lucruri in acelasi timp, asteia cum ii zice?   🙂

Recomand   cartea  si pentru stilul  simplu, usor de citit, dar mai ales pentru mesajul puternic. Eu  recunosc : m-a pus serios pe ganduri!

2 thoughts on “Clopotul de sticla-Sylvia Plath

  1. Si mie mi-a parut rau ca nu avem parte de mai multe carti scrise de Sylvia. Am citit de doua ori cartea asta si am inteles-o si mai bine a doua oara. Suferinta ei si faptul ca nu se integra printre femeile de o varsta cu ea in anii aia sunt foarte emotionante.

    Pacat ca Sylvia nu a putut sa traiasca mai mult…

    • @trifoi ar mai fi una, Johnny Panic si Biblia viselor , proza , aparuta la aceeasi editura (eu inca nu am citit-o)🙂
      intr-adevar e o carte care te pune serios pe ganduri, te recunosti in unele situatii, dar nu iti doresti sfarsitul ei…

Lasă un răspuns

